Az árfigyelő bekapcsolásához adja meg nevét és e-mail címét:
Név:

E-mail cím:

Minimum értesítési szint:
Ft

  • 2019.08.29.
  • Peugeot

Lion-Peugeot Voiturettes autók

Ha motorsportszabályzatot fogalmazol meg, légy körültekintő. Máskülönben olyan bizarr gépszörnyeknek adhatsz szabad utat, mint az 1910-es évek Lion-Peugeot Voiturettes versenyautói.

Coupe des Voiturettes: így nevezték azt a géposztályt, amelyet réges-rég, 1906-ban hoztak létre Franciaországban, hogy esélyt adjanak a könnyű, fürge versenyautóknak az egyre masszívabb és erősebb Grand Prix modellek mellett.

Mivel a mérnökök itt is folyamatosan a teljesítmény növelésére törekedtek, a szervezők kitalálták, hogy korlátozzák a motorok lökettérfogatát. A megfogalmazás azonban pontatlan volt (vajon szándékosan?): csak a furat maximális méretét szabták meg, a löketet nem.

A Lion-Peugeot okos mérnökeinek nem kellett lámpással megmutatni az így megnyitott kiskaput: a szerény furathoz extrém löketet társítottak. Így születtek meg a rövid életű márkát (ld. keretes írásunk) halhatatlanná tevő, emblematikus zsiráfmotorok: a 2,8 literes V2-es, amelynek 80 mm-es furatához 28 centiméteres (!) löket társult, vagy a még megdöbbentőbb, 3,5 literes V4-es, amelynek 65 mm-es átmérőjű hengereiben 26 centiméter hosszan szaladtak a dugattyúk. Mint a kosárból kilógó baguette-ek, úgy meredtek az ég felé a hengerek, ami az autókat magas és keskeny orruk ámbráscethez tette hasonlatossá.

A bizarr motorokban hengerenként akár hat szelep gondoskodott a gázcseréről. A kipufogószelepek elöl és hátul helyezkedtek el, ezeket külön-külön, függőleges vezérműtengelyek mozgatták, míg a szívószelepek mozgását egy felül fekvő vezérműtengely vezérelte. A kipufogócsövet gyakran az utasok feje fölött vezették el, máskor teljességgel elhagyták: a leömlő három arasznyi csőben végződött, amelyeket egyszerűen kivezettek a motorházfedélen. A traktorokra emlékeztető keskeny, de magas orr mögött szélárnyékban ült a pilóta és szerelője, az autót jóformán csak oldalt kipillantva lehetett vezetni.

Ez sem akadályozta meg azonban Giosuè Giuppone-t abban, hogy 1909-ben megnyerje a bajnokságot, és bár a következő évben is ő állt a tabella élén, egy halálos balesetet megakadályozta abban, hogy megvédje bajnoki címét. Bravúrját versenyzőtársa, Georges Boillot négy évvel később megismételte, ám addigra már véget ért a kilátótorony formátumú motorok korszaka, a márkanevet pedig Peugeot-ra egyszerűsítették.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/magazin/2019/08/19/lion-peugeot-voiturettes-versenyautok/